godło

SZKOŁA PODSTAWOWA
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
NR 341

Im. "Twórców Literatury Dziecięcej"

 01-494 Warszawa, ul. Oławska 3
tel./fax (22) 638 61 28

Jesteś tutaj: Start

Artykuły

Bezpieczeństwo dziecka w sieci

Większość rodziców nie rozmawia z dziećmi na temat zagrożeń płynących z sieci, ponieważ są przekonani, że ten temat ich nie dotyczy a ich dzieci nie są w sposób bezpośredni narażone na niebezpieczeństwo. Na przestrzeni lat niewiele się zmieniło w kwestii wiedzy rodziców na temat tego, co ich dziecko robi w Internecie, pomimo iż  rozwój sieci przebiega bardzo szybko. W 2006 roku 16% rodziców nie zauważało żadnych zagrożeń związanych z korzystaniem z sieci przez najmłodszych (Wojtasik, 2006). Z innych badań wynika, że aż 63% polskich rodziców jest przekonanych, że ich dzieci nigdy nie doświadczyły cyberagresji (np. przykrych lub złośliwych wiadomości od rówieśników), podczas gdy ich dzieci były ofiarami takich zachowań (Kirwil, 2011). Według badań przeprowadzonych w 2013 roku 80% nastolatków powiedziało, że ich rodzice nie interesują się tym, co oni robią w Internecie (WSNS Pedagogium, NASK, 2013).

To właśnie rodzice powinni rozmawiać ze swoimi dziećmi o tym, jak mogą sobie radzić w sytuacjach ryzyka. Drodzy rodzice, nie rozmawiając ze swoimi pociechami na temat bezpiecznego poruszania się w Internecie zostawiacie je w sferze zagrożenia. Dzieci nie mają świadomości jakie mogą być skutki postępowania np. rozmowy z nieznajomym czy udostępniania swoich danych osobowych. Nie zawsze potrafią posłużyć się wiadomościami, (nawet gdy je częściowo posiadają), zwłaszcza wtedy gdy wiedza ma jedynie charakter teoretyczny. Waszym zadaniem, drodzy rodzice jest nie tylko przekazanie wiedzy na temat zagrożeń płynących z Internetu ale także przełożenie tego na umiejętności praktyczne. Zdaję sobie sprawę z tego, że jest to zadaniem niełatwym, jednak niewątpliwie ważnym aspektem wychowania jest staranie się o zwiększenie bezpieczeństwa dziecka.

Jednym z działań zwiększających owe bezpieczeństwo jest wspólna aktywność w Internecie. Daje to możliwość przełożenia teorii na praktykę, to znaczy rozmowa na temat zagrożeń płynących z Internetu (adekwatna do wieku dziecka), przekazywanie zasad bezpiecznego poruszania się po sieci oraz proponowanie ciekawych i bezpiecznych stron internetowych.

Bardzo szybko wzrasta popularność gier komputerowych, co wiąże się z rosnącymi obawami rodziców i opiekunów w stosunku do zagrożeń, które mogą powodować. Jest faktem, że zagrożenia takie istnieją i mogą dotyczyć m.in. treści zawartych w grach – w wielu z nich znajdują się sceny erotyczne, przemoc czy wulgarny język, który z pewnością nie jest przeznaczony dla dzieci. Tematem, budzącym kontrowersje i ciągle rozpatrywanym przez naukowców jest wpływ gier zawierających przemoc (np. gry, w których wiodącą aktywnością jest zabijanie) na poziom agresji młodego gracza. Wyniki setek badań pokazują, że taki związek istnieje. Sceny zawarte w grach wpływają także na kształtowanie się psychiki młodej osoby (Anderson i in., 2010).

Kolejne zagrożenie związane jest z interakcją między graczami. Znaczna większość gier internetowych umożliwia kontakt z innymi graczami, a w niektórych wręcz współpraca z innym zawodnikiem jest konieczna do przechodzenia na kolejne etapy. Jednak tożsamość graczy zazwyczaj pozostaje nieznana, więc może to być zarówno dziecko jak i dorosły. Jeżeli dziecko kilkukrotnie gra z tą samą osobą, rozmawia z nią, to pojawia się zagrożenie wyłudzeniem danych. Sytuacja jest o tyle niepokojąca, że młody gracz zazwyczaj nie podejrzewa, że współgrający może mieć złe intencje. Nie tylko ze strony starszej osoby może dojść do zagrażających sytuacji. Częstym zjawiskiem jest kierowanie obraźliwych słów do rówieśników. Na przykład w grze umożliwiającej dziewczynkom ubieranie lalek istnieje opcja skomentowania powstałych stylizacji. Jak mogą się Państwo domyślać w komentarzach znajduje się wiele przykrych i wulgarnych słów.

Przy grach on-line pojawia się także obawa o nadużywanie komputera. Młody gracz jest zachęcany do tego, aby podnosił swój wynik, co bardzo często związane jest z wieloma godzinami spędzonymi przed monitorem. Może tu się także pojawić presja ze strony innych graczy, aby nieustannie zdobywać wyższe poziomy, co utrudnia zakończenie gry. Nadużywanie gier on-line ma poważne konsekwencje dla funkcjonowania psychologiczno-społecznego dziecka (Gentile, 2011). Faktem jest, że 12% polskich gimnazjalistów grających w gry komputerowe jest od nich uzależniona (Wójcik, 2013).

Z grami łączą się coraz bardziej popularne filmiki przedstawiające grę innych osób.  Najbardziej niepokojące w nich jest słownictwo używane przez nagrywających, bardzo często zawierające wiele wulgaryzmów. Drodzy rodzice, jeżeli staracie się nie przeklinać w domu i dziwicie się skąd Wasze dziecko zna tyle wulgarnych słów, mogą one pochodzić właśnie z tych niepozornych filmików.

Rodzicu, ten artykuł jest apelem o większą uważność odnośnie spędzania czasu Twojej pociechy w sieci. Internet to także kompendium wiedzy, gdzie dziecko może się rozwijać i poszerzać swoje zainteresowania, jednak ciężko będzie mu to zrobić, bez Twojej pomocy.

autor: Dominika Kowalczyk, psycholog w SP 341