godło

SZKOŁA PODSTAWOWA
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
NR 341

Im. "Twórców Literatury Dziecięcej"

 01-494 Warszawa, ul. Oławska 3
tel./fax (22) 638 61 28

Jesteś tutaj: Start

Artykuły

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy

Warunkiem poprawnej artykulacji głosek są sprawne narządy mowy, głównie język i wargi. Realizacja każdej głoski wymaga określonego układu artykulacyjnego i określonej pracy mięśni. Ćwiczenia narządów mowy mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów artykulacyjnych  i obejmują ćwiczenia wszystkich ruchomych narządów mowy.

Ćwiczenia usprawniające powinno się prowadzić z dzieckiem w formie zabawy, najlepiej przed lustrem, aby dziecko przy ich wykonywaniu mogło wspomagać się wzrokiem.

Gimnastyka artykulacyjna przyspiesza rozwój mowy u dzieci, niejednokrotnie likwiduje proste wady wymowy, poprawia dykcję.

 

Przykłady ćwiczeń języka:

  • ·wysuwanie i chowanie języka, język wąski i szeroki
  • ·oblizywanie warg przy ustach szeroko otwartych
  • ·sięganie językiem w kierunku nosa, brody
  • ·kląskanie językiem
  • ·wypychanie językiem policzków
  • ·lizanie podniebienia przy szeroko otwartych ustach
  • ·robienie „miseczki”, „rynienki” z języka
  • ·dotykanie językiem wszystkich zębów po kolei
  • ·mlaskanie
  • ·otwieranie ust przy języku uniesionym za górne zęby.

 

Przykłady ćwiczeń warg:

  • ·wyraźne wymawianie samogłosek „u –i”, „ a –o –u”
  • ·cmokanie
  • ·parskanie
  • ·nadymanie powietrza w policzki
  • ·dmuchanie na wiatraczek, kartkę papieru na stole
  • ·gwizdanie
  • ·utrzymywanie ołówka między nosem a wargą
  • ·cofanie raz jednego, raz drugiego kącika ust
  • ·przesuwanie ściągniętych warg na prawo i lewo.

 

opracowała Beata Malczuk

 

Bibliografia:

G. Demel „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola” Warszawa 1998
E. Skorek „Oblicza wad wymowy”  Wydawnictwo Akademickie Żak Warszawa 2001